Våga prata öppet om blyghet & social ångest




Enligt boken Våga Leva (Erika B. Hilliard) uppger sig femtio procent av befolkningen vara blyga, varav tretton procent av befolkningen lider av extrem blyghet eller social ångest. Hon menar att självhjälpsböcker ofta är den enda utvägen för många socialt ängsliga eller blyga människor. Låt oss titta lite närmare på detta...!

Social ångest är ett tillstånd som kan förändras. När den sociala ångesten minskar till en hanterbar nivå blir också blygheten mindre plågsam. Bokens författare har själv kämpat med blyghet och social ångest under stora delar av sitt liv och ger i boken en mängd tips på vad du kan göra i situationer då du känner dig ängslig och blyg, samt tips på hur du kan tänka och göra för att slippa hamna i dessa situationer. Det jag tyckte var roligt och bra var att hon även tar upp en så vanlig situation som att gå på toaletten offentligt. Hur många kan erkänna att ni har problem med det? Jag kan säga att jag är en av dem iallafall, även om det blivit bättre med åren.

Något jag även gillar är att författaren tar upp det positiva med att vara blyg och att rodna. Hon skriver:

"Att rodna kan vara en signal om sympati och respekt för andra. Människor som har lätt för att bli generade brukar ofta vara mindre aggresiva och mer omtänksamma än de som aldrig rodnar".

Hon menar att:

* Normal rodnad kan vara sunt, det är rädslan för att rodna som kan vara problematiskt
* I lyriken framkallar rodnad bilder av blomstrande liv
(och vem vill inte verka fylld av liv?!)
* Att rodna kan innebära att livet strömmar genom dig (älskar denna mening!).


Jag tipsar boken till alla som någon gång känt av social ångest, blyghet, rodnar lätt eller endast för dem som skulle tycka det vore intressant att veta mer kring detta ämne! 

I vilka situationer känner ni er obekväma, otrygga, ängsliga, blyga eller
känner av social ångest? Imorgon avslöjar jag en situation som jag ofta tycker är jobbig i vardagen bland folk!

Vid mer frågor kring detta, maila mig på:
[email protected]


 "Fantasin är så stark att i en kamp mellan fantasi och vilja, kommer fantasin alltid segra".


Kommentarer
Postat av: Ludmilla

Tack för din fina kommentar. Jag är övertygad om att det är oerhört viktigt att vara öppen kring självmord för att komma åt den okunnighet som råder hos de flesta - även beslutsfattare och vårdgivare!

2009-06-15 @ 22:48:40
URL: http://ludmilla.se
Postat av: Anonym

Mer av detta tack! :)

2009-06-15 @ 22:52:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0