Tar du hjälp av medier i ditt identitetsskapande?





Alla söker vi efter vilka vi är och hur vi ska hitta den person vi är och främst-den vi vill vara. Vissa anser att identitetssökande är ett livsångt projekt och ju äldre jag blir, detso mer kan jag hålla med om detta. Skillnaden är bara att ju älre jag blir, desto tryggare känner jag mig i mig själv och att jag inte hela tiden måste bevisa för andra om var jag står i alla frågor, vilken stereotyp jag är osv. Men visst, att söka efter vem jag är har fortfarande inte slutat, trots att jag snart är 22.

Jag har alltid försökt att ta till mig olika delar av medier, så som filmer, musik, böcker, tidningar, spel, radio osv på olika sätt för att forma min identitet-den jag idag har kommit att bli. Jag tycker det är bra att det finns så mycket olika medier att välja på, så att man kan plocka godbitar från det man vill, helt enkelt låta sig påverkas mer av vissa medier än andra. Film & musik har alltid påverkat mig mest och starkast och är en stor faktor till hur jag är idag och mina syner på saker och ting i livet. Det känns som det mesta har påverkat mig positivt, samt fått mig att se saker och ting ur olika perspektiv.

Dock finns det mycket inom media som påverkar många och kanske främst ungdomar negativt, de tror jag de flesta är medvetna om, men som med fildelning tror jag det inte riktigt går att stoppa vissa bilder, reklamer osv. Klart det går att stoppa till en viss del, men det kommer alltid att finnas de som påverkas mer negativt än andra och då borde det istället fokuseras på HUR man kan hjälpa de som påverkas till det sämre av olika former av medier, som exempelvis reklam bilder på smala modeller. Genom att tidigt börja diskutera i skolan (och hemmet) exempelvis reklamens budskap och bryta ner något som många anser påverakar negativt i bitar, kan det eventuellt avdramatisera det hela. Att skapa diskussionsgrupper och tillsammans försöka se bakom ytan, hur allting är uppbyggt och hur något kan påverka, på olika sätt.

Många av Doves reklamer tycker jag gör detta på ett schysst sätt. Samtidigt som de gör reklam (företag vill ju sälja, de vet vi alla), gör det på ett sätt som gör att vi eventuellt kommer att minnas Dove som ett smart och bra företag som tar ansvar och är medvetna. Rätt smart va?

 


Tycker du att du över lag påverkas mest positivt eller negativt av olika former av medier?

Kommentarer
Postat av: Viktoria ♥

hmmm, gud vad svårt jag tycker både och faktsikt, negativt av alla modell bilder och sånt...nej jag svarar nog mest negativt men det finns mycket positivt också!



sv: tackar =)

2009-07-08 @ 20:29:34
URL: http://vickanss.blogg.se/
Postat av: Niclas

tack ska du ha...

du får gärna rösta på mig i veckans blogg hos emma... Länk finns i mina senaste inlägg :) Jag har nr 2 :)

2009-07-08 @ 20:46:59
URL: http://niclasstahl.blogg.se/
Postat av: julia

Tack! =)



Hmmm..svårt, det är nog både ja & nej.



Haft en bra dag? (:

2009-07-08 @ 22:28:10
URL: http://jjjuliiabjorklund.blogg.se/
Postat av: Patricia

Svar: Självklart är inte utseende allt, utseende är inte viktigt alls egentligen! :) Men vacker är hon, i vilket fall som helst.

2009-07-08 @ 23:12:45
URL: http://parisia.blogg.se/
Postat av: amanda

Ja jag förstår det.

Tack, shoppade lite och kollade på fotboll :)

2009-07-08 @ 23:17:22
URL: http://aemoberg.blogg.se/
Postat av: Deniesé

Godmorgon ! :)

haha ja precis. :P



ÄR det alltså bara så att jag svarar på de frågor du svarade på själv i den där profilen?

2009-07-09 @ 07:44:30
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: Anonym

har sett den reklamen förut, tycker den är bra! =)=)

2009-07-09 @ 09:58:44
Postat av: emma

nja :) själv?

2009-07-09 @ 13:30:05
URL: http://elsklingsemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0