Firar du Sveriges Nationaldag idag?

Vad har ni för relation till Sveriges Nationaldag?

Själv har jag aldrig haft någon större relation till denna dag, minns att jag ofta uppträdde i olika sammanhang på nationaldagen då jag var yngre, men jag har aldrig följt någon form av traditionellt årligt firande. Hur borde dagen firas egentligen? Borde den firas överhuvudtaget? Någon som vet varför vi egentligen har andledning till att fira denna dag? Låt oss reda ut det här lite grann....

Den 6 juni 1523 kröntes Gustav Vasa till kung i Sverige och därmed blev denna dag Svenska flaggans dag. 1983 gjordes ett beslut att Svenska flaggans dag även skulle bli Sveriges Nationaldag. 2005 blev Nationaldagen även en helgdag. I Nyhetsmorgon TV4 imorse, diskuterade de bland annat om att införa någon speciell rätt, Nationaldagen i ära. Vissa mailade in och gav tips på olika rätter som sill&nubbe, plättar med sylt, smörgåstårta, samt spagetti&köttfärsås. Har ni några tips på vad ni skulle vilja äta på Nationaldagen? vad borde bli en "typisk Nationaldagsrätt"?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0