Prata inför en grupp - fasa eller fantastiskt?



Hej alla söta!

Kul att bloggen verkligen har börjat rulla igång och jag hoppas verkligen att jag kan ge er något av det jag skriver, för det är det denna blogg är till för! Tack för alla fina kommentarer, ska ta till mig av tips och förslag på saker och ting. Designen kommer även inom en kort framtid att fixas till, så att hela helhets intrycket av bloggen blir tilltalande! ;)

Har fått önskemål om att skriva tips kring vad man kan tänka på vid att prata muntligt för en grupp, som muntliga redovsiningar i skolan. Själv har jag med åren hållt i en massa föreläsningar och tänka här dela med mig av mina personliga tips:

Var väl förberedd!
Träna träna träna på det du ska säga, så du känner att du kan det! Även om du inte behöver kunna det utantill, känns det alltid bättre om du vet vad du pratar om, du kommer att känna dig mer självsäker och det kommer även att synas och få de andra i rummet att känna sig trygga då de lyssnar på dig.

Upptäck dina ticks
De flesta människor använder sig av någon form av ticks, då de pratar eller uppträder i någon form inför andra människor, (de flesta tänker inte ens på att de gör det). Det kan handla om att grimarsera på något sätt, använda sig av en speciell gest med händerna hela tiden, stå på ett visst sätt, upprepa samma ord lite för ofta, osv. Detta upptäcker man bäst genom att filma sig själv då man pratar. Vill man inte göra det inför andra, kan man ju alltid filma sig själv då man tränar på det man ska säga hemma. Du kan även ta hjälp av en närstående som kan ge dig positiv kritik vid träning av en mutlig presentation. Spegeln funkar annars väldigt bra ;)

Hitta din stil
Hitta en form på din presentation som du känner dig nöjd och trygg med. Vem säger att det inte är okej att använda sig av exempelvis olika sorters medier? Själv brukar jag använda mig av olika moment som att skriva på tavlan, visa filmklipp, OH, osv, för att få en såpass varierad föreläsning som möjligt samt att det även känns tryggare för mig om alla inte hela tiden har ögonen på mig. (Detta beror iof på, skulle jag exempelvis dansa, eller sjunga VILL jag ha allas uppmärksamhet hela tiden, men ska jag prata känns det lite annorlunda!).

Utantill eller inte?
Detta beror ju lite på vad läraren anser vara bäst, men mitt tips är att alltid lära sig så mycket som möjligt utantill, men att sedan ha anteckningar, eller varför inte stödord. Jag brukar skriva ner allting jag ska säga för hand, för att sedan ha mitt anteckningsblock liggande framför mig. Ofta känner jag mig "mer hemma" i mina egna anteckningar än om jag hade skrivit det jag ska säga via datorn.

Det är okej att komma av sig!
Alla har varit där uppe och känner igen sig, alla har kommti av sig någongång (eller kommer att göra det). Tappar jag bort mig, brukar jag avdramatisera det genom att le och säga något i stil med "oj..ja, nu kom jag visst av mig lite, men det gör ingenting, jag ska bara kolla lite i anteckningarna!". Då brukar folk le lite igenkännande ;)


 

Peppa dig själv före och efter!
Jag försöker se till att jag redan innan jag ska upp är glad och lite sprallig, för då brukar oftast det humöret smitta av sig och hålla i sig, när jag väl ska prata. Då är jag redan glad och avslappnad och det är så jag ofta vill känna när jag ska prata. Ett tips är även att hitta en passande "pepplåt", som du kan spela på morgonen innan du ska iväg (eller påväg), en låt som får dig att bli glad och känna dig positiv! Mer om pepplåtar i ett kommande inlägg! Efter din muntliga redovisning, kan du gott klappa dig själv på axeln, och berömma dig själv för att du vågade gå upp och prata. Bara det är ju superbra gjort!

Tänk på andningen
Försök att ta djupa andetag och stressa ner. Intala dig själv att du vet att du är bra och att du klarar det här! Om alla andra kan, kan du med!

Dela med dig
Det brukar alltid kännas bättre att prata med människor du känner dig trygg med om tankar och känslor att prata inför grupper på olika sätt. Gör du det kan du även få tips på hur andra brukar tänka och det kan kännas som ett stöd att veta att ni är flera som känner likadant.

Glöm inte att det oftast är du som kan mer om ämnet du ska prata om än de som lyssnar, samt att se en bild framför dig så som du önskar att du skulle vilja vara och se ut då du pratar inför en grupp! Ser du en orolig, nervös person med nerböjt huvud, eller ser du en rakryggad pigg och glad person som vågar möta de andras bickar? Det går att påverka mer än du tror!

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: jennifer

tack så mycket! :D

solar, badar och slappar antar jag ^^ dudå? :)

2009-06-17 @ 16:29:12
URL: http://sameoldjennifer.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Tack för tipsen!!!

2009-06-17 @ 16:42:04
Postat av: Anonym

mycket att tänka på, men bra ändå.

2009-06-17 @ 16:42:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0