Kan en vit lögn vara OK?




Vad tänker ni på när ni hör ordet relation?

För mig behöver det inte endast betyda en partner-relation, utan när jag tänker på relationer tänker jag bland annat även på relationer till vänner och familj. För att hålla en god relation med människor (som du vill ha en bra relation med), behöver den som med allting annat som ska fungera, vårdas och det krävs en hel del arbete och energi för att hålla en relation vid liv. Det som jag anser som något av det viktigaste för en god relation är kommunikation. Det är ofta brist på kommunikation som utgör många missförstånd, förutfattade meningar som kan leda till att man blir oense, irriterade på varandra samt eventuellt gör slut. Frågan är om det alltid är positivt att vara öppen, ärlig och säga vad man tycker? Om killen jag datar exempelvis frågar om jag tycker hans nya frisyr är snygg och jag inte tycker det, är det då okej om jag drar till med en vit liten lögn, eller ska jag säga att jag tycker den är jätte ful?

Jag och min goda vän Caroline träffades i stan för att prata relationer samt vita lögner och det gick till ungefär såhär:

Malin
Är det okej med vita lögner ibland?
 
Caroline
- Om man vet att sanningen gör personen i fråga mer skada än gott, kan det vara okej med en vit lögn.

Malin
- Ja! Det kan jag hålla med om.

Caroline
- Sen tror jag det är olika från fall till fall, från personer till personer, om man känner personen väl och vet att den inte klarar av sanningen, tycker jag det kan vara okej med en vit lögn.

Malin
- Men hur är det då med otrohet? Även om man vet att sanningen kommer att göra personen mer skada än gott, är det ändå mest rätt att berätta hur det ligger till, eller passar en vit lögn in även här tycker du?

Caroline
- Nej, i ett sådant fall tycker jag man alltid har rätt att berätta sanningen!

Malin
- Ja, för man är ju två om ett förhållande. Alla förhållanden kan ju vara olika, men har man kommit överens om att endast hålla sig till den partner man är tillsammans med, tycker jag också att det är ens rättighet att berätta om man brutit det "löftet". Som sagt, kommunicera, alltid kommunicera och diskutera med varandra i en relation, även när hemska och kanske inte så positiva saker händer som inte alltid gynnar förhållandet. Men jag tror man får se förhållandet som ett team och veta vad man som "team" strävar efter tillsammans...annars blir det nog lätt att man hamnar på olika spår och tillslut vill olika saker.

Caroline
- Mm...kommunikation är inte alltid så lätt, om den ene är van vid att alltid diskutera och kommunicera och den andre mer vill hålla saker inom sig.

Malin
- Nej, det är klart. men då tror jag det gäller att hitta en form av balans, att de båda personerna möts på vägen. Jag tycker att mycket handlar om att ge och få. En relation handlar ju om mycket tid och arbete. Varför tror du jag är singel? haha, nej men vill båda att båda ska må så bra som möjligt och trivas i en relation, brukar det ju lösa sig tillslut!

Caroline
- Att samla på sig en massa (vita) lögner tror jag heller inte är bra för en själv i längden.

Malin
- Nej precis...för om man hela tiden tar den "enkla vägen" och tar sig genom livet via en massa lögner, kommer man nog få det jobbigt den dagen man hamnar i en situation där det inte går att ta sig ur sin mur av lögner. Hmm? Jag tror man ska försöka vara så ärlig mot sig själv som möjligt och verkligen känna sig medveten om när man dragit en vit lögn och inte....så att man tillslut inte ens märker när man drar en lögn.

Caroline
- Mm verkligen!  Men vad har vi kommit fram till nu....vita lögner kan vara okej om man gör det för att inte en person ska må dåligt, fara illa och det är beroende på person och fall till fall..!?

Malin
- Yes! Vilken utsvävande diskussion det blev, jaja!

Kommentarer
Postat av: tjej 14

nej, men ibland kanske man måste?!

2009-06-05 @ 01:13:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0